Inflyttning
Välkommen hem!
Vi hoppas att du ska trivas hos oss. Här nedan har vi sammanställt en checklista med saker som är bra att tänka på inför din inflytt. Och skulle du ha frågor eller behöva hjälp så är det bara att du hör av dig. Vi är alltid nära till hands.
Bemötandet på kontoret är superbra. Vid serviceanmälan är de snabba på att åtgärda.
Hyresgäst
Innan du flyttar in
Flytta el och telefon
När du flyttar måste du dels teckna ett elabonnemang på den nya adressen, dels avsluta ditt gamla abonnemang på den förra adressen. Kontakta din elleverantör för mer information.
Du måste också anmäla flyttning av ditt telefonabonnemang och eventuellt internetabonnemang. Kontakta ditt telefonbolag och din internetleverantör för mer information. Mer information om TV och bredband i våra fastigheter.
Se över din hemförsäkring
En hemförsäkring är ett bra skydd för dig och ditt hem. Därför bör du teckna en sådan, om du inte redan har en. En flytt är dessutom ett bra tillfälle att kolla upp vad försäkringen täcker. Kanske du flyttar från en mindre till en större lägenhet? Då ökar förmodligen mängden och värdet på dina ägodelar. Kontakta gärna ditt försäkringsbolag och gå igenom ditt försäkringsskydd.
Anmäl ändrad adress i god tid
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan innan flytt, eller absolut senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring.
När du fått nycklarna
Kontrollera dina nycklar
Vid inflyttningen får du ett antal originalnycklar — till lägenhet, port och tvättstuga osv. Dessa är alltid stämplade med ett speciellt nummer. Kontrollera att du har fått rätt nycklar och att antalet stämmer. Du är själv ansvarig för att hålla ordning på nycklarna.
Kontrollera att lägenheten är hel och ren
Du har rätt att kräva att lägenheten är i bra skick och ordentligt städad när du flyttar in. Lägenheten besiktigas alltid innan en ny hyresgäst flyttar in, men det kan ändå finnas brister som inte har upptäckts.
Är du missnöjd med något är det viktigt att du omedelbart hör av dig till oss, så att problemen kan besiktigas och åtgärdas. Du kan exempelvis inte få ersättning för att den förra hyresgästen städat dåligt, om du själv har städat lägenheten efter att du flyttade in.
När du flyttat in
Betala hyran i tid
Det är viktigt att hyran betalas i tid, annars riskerar du att förlora ditt hyreskontrakt. Vill du betala med autogiro kontaktar du oss på Herbo om du hellre vill betala med e-faktura kan du hantera det direkt på din internetbank när du gjort din första hyresinbetalning.
Garageplats eller p-plats
I många områden finns möjlighet att hyra garageplats eller parkering med eller utan motorvärmare för bilen. Hör av dig till oss om du är intresserad!
Kolla brandsäkerheten
Det är alltid bråttom när det börjar brinna. Kontrollera därför utrymningsvägar och annat brandskydd i förväg, helst redan när du flyttar in. En brandvarnare är en billig livförsäkring för dig och din familj. Om du inte har någon brandvarnare i lägenheten, bör du skaffa en sådan. Som hyresgäst hos Herbo kan du köpa brandvarnare med montage för en engångssumma.Efter montage tillfaller brandvarnaren dig och du sköter själv kontroll och batteribyte.
Service- och journummer
Varje bostadsföretag har sina egna rutiner för felanmälan — vem man ringer, vilka tider som gäller, vad man gör om något händer på kvällar och helger. Här hittar du vad som gäller hos Herbo. Lägg gärna in de viktiga numren i din telefon, så du har nära till informationen när den behövs.