Frågor & Svar2023-09-04T13:14:54+00:00

Frågor & Svar

Kösystem, avtal och hyra

Vad är det som gäller för att jag ska kunna hyra hos er?2023-08-30T10:20:51+00:00

Läs gärna vår uthyrningspolicy och våra hyresvillkor

Hur fungerar ert kösystem?2023-08-30T10:21:09+00:00

Vi berättar om vårt kösystem för våra lägenheter på den här sidan.

Hur registrerar jag mig?2023-08-30T10:21:26+00:00

Gå in på lediga lägenheter på startsidan och klicka på menyraden och klicka på plustecknet vid mina sidor.

Vårt kösystem bygger på att man själv är aktiv i sitt bostadssökande.

Kom ihåg att du måste förlänga din intresseanmälan 1 gång i halvåret annars blir du avregistrerad.

Så här går du tillväga. Gå in på mina sidor klicka på lägenhet under intresseanmälningar. Om inget skall ändras i din anmälan klickar du endast på spara då är uppdateringen klar.

Kan jag betala min hyra via autogiro?2023-08-30T10:21:44+00:00

Ja. Kontakta kontoret så får du hjälp med blanketter.

Hur säger jag upp min lägenhet?2023-08-30T10:21:59+00:00

Ta med ditt hyreskontrakt och besök Vårt kontor på Torget 2D . Skickar du in din uppsägning – glöm inte att underteckna uppsägningen.

Hur lång är uppsägningstiden?2023-08-30T10:22:15+00:00

Uppsägningstiden är 3 hela kalendermånader. Om du t.ex. säger upp dig den 15 april, är maj, juni, juli dina uppsägningsmånader. Vid dödsfall är uppsägningstiden 1 hel kalendermånad.

Har Herbo någon bostadskö?2023-08-30T10:22:32+00:00

Ja, vi har en bostadskö. Din kötid börjar räknas när du registrerar dig hos oss. När du hittar en ledig lägenhet i de utannonserade lägenheterna hos Herbo , intresseanmäler du dig på den, vi tar då hänsyn till hur länge du har stått i kö. Vi arbetar bland annat utfrån denna kötid när vi erbjuder de lediga lägenheterna.

När får jag byta lägenhet inom Herbo?2023-08-30T10:22:49+00:00

När du bott i samma lägenhet i minst 1 år

När ska hyran vara betald?2023-08-30T10:23:03+00:00

Den skall betalas senast sista vardagen i kalendermånaden före aktuell hyresmånad. Ex: juli hyran betalas alltså senast den 30 juni om det är en vardag.

Som hyresgäst

Vart vänder jag mig om något behöver åtgärdas i lägenheten?2023-08-30T10:23:43+00:00

På vår startsida här på webbplatsen finns en länk till ”Mina sidor” där du kan göra och följa din serviceanmälan.

Önskar du kontakta oss per telefon går det bra att ringa serviceanmälan på telefon 0513-222 69 vardagar mellan kl 08.00-09.00

Får jag tapetsera min lägenhet själv?2023-08-30T10:24:01+00:00

Ja, om det sker på ett sätt som om det var gjort av en fackman. Detta gäller också målningsarbeten i lägenheten. Kontakta oss innan för råd hur du skall gå tillväga.

Vilka regler gäller för parabolantenner?2023-08-30T10:24:18+00:00

Herbo avgör om det är möjligt för dig att montera en parabolantenn. Den måste monteras på ett sådant sätt att den inte skadar fastigheten eller kan falla ner och vålla skada på person eller egendom.

Hur kommer jag in i min lägenhet om jag är utelåst?2023-08-30T10:24:43+00:00

Om du har blivit utelåst kontaktar du Securitas på tel nr 010-470 53 00

Kostnaden kommer debiteras dig personligen och du måste kunna legitimera dig för att få hjälp.

E-faktura2023-08-30T10:25:05+00:00

Om du vill kan du använda dig av elektronisk faktura, e-faktura, som är en betaltjänst du kan välja via din internetbank.

Med e-faktura kommer hyresavin ifylld till din internetbank med alla uppgifter som OCR-nummer, bankgironummer, förfallodag och belopp. Du behöver bara godkänna och betala. Smidigt och miljövänligt

Vill du ha ett boende i Herrljunga?

Till toppen